11 Tempat Bercuti Di Sabah Yang Rugi Kalau Tak Dikunjungi

Assalamualaikum


(**)Negeri Sabah terletak di bahagian utara Pulau Borneo yang dikenali sebagai negeri yang kedua terbesar di negara ini selepas Sarawak.


(**)Ia berkongsi sempadan maritim dengan Wilayah Persekutuan Labuan di sebelah barat dan Filipina di utara dan timur laut. Begitu juga sempadan tanah yang berkongsi dengan Utara Kalimantan Indonesia. Ibu negeri Sabah ialah Kota Kinabalu, yang dahulunya dikenali sebagai Jesselton. Bercuti di negeri bawah bayu ini sangat mengujakan.]

(**)1. Gunung Kinabalu

(**)Gunung Kinabalu merupakan gunung yang terkenal di Pulau Borneo di Asia Tenggara. Ia adalah gunung tertinggi di Banjaran Crocker dan gunung tertinggi di Kepulauan Melayu. Anda juga boleh mendaki Gunung Kinabalu menggunakan trek yang disediakan.



(**)2. Taman Kinabalu

(**)Taman Kinabalu merupakan pintu masuk ke Gunung Kinabalu. Ia terletak pada 1,585 meter di atas paras laut dan merupakan titik permulaan utama untuk membolehkan untuk sampai ke puncak Gunung Kinabalu. Ia meliputi kawasan seluas 754 km persegi dan terdiri daripada Gunung Kinabalu, Gunung Tambuyukon dan kaki bukit.



(**)3. Kundasang

(**)Kundasang merupakan sebuah perkampungan kecil yang telah berkembang menjadi sebuah bandar kecil. Dengan ketinggian kira-kira 2,000 meter di atas paras laut, ia adalah salah satu tempat yang paling sejuk di Sabah dengan suhu 13ºC pada waktu malam. Ia terletak kira-kira 6 kilometer dari Taman Negara Kinabalu, 12 kilometer dari pekan Ranau dan terkenal dengan pasaran sayur-sayuran yang dibuka tujuh hari seminggu. Ia adalah kampung yang paling dekat dengan Gunung Kinabalu dan mempunyai pemandangan panorama gunung yang menakjubkan.



(**)4. Desa Dairy Farm

(**)Desa Dairy Farm yang terbesar di Sabah dengan keluasan 199 hektar, terletak di Mesilau Plateau dan untuk ke sana ialah kira-kira 30 minit memandu dari Gunung Kinabalu National Park. Ia adalah salah satu anak syarikat yang dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan negeri Sabah. Gunung Kinabalu hanya berada di hadapan anda ketika anda dalam perjalanan ke Desa Dairy Farm jika cuaca dalam keadaan baik. Anda juga boleh melihat satu lagi sisi Gunung Kinabalu. Cuaca sejuk, pagar ladang, dan lembu Friesian akan membuatkan anda benar-benar jauh dari semua tekanan dan kehidupan yang penuh stress.



(**)5. Poring Hot Springs

(**)Poring Hot Springs  adalah kira-kira 13 kilometer dari Ranau atau kira-kira 40 kilometer dari Ibu Pejabat Kebangsaan Kinabalu di Kundasang. Poring Hot Springs  sebenarnya merupakan sebahagian daripada Taman Negara Kinabalu yang besar. Poring Hot Springs dikembangkan oleh orang Jepun semasa Perang Dunia kedua dan telah berkembang secara beransur-ansur dan menjadi salah satu destinasi pelancongan utama di antara orang asing dan penduduk tempatan. Ia mengandungi sulfur yang disalurkan ke dalam kolam mandi gaya Jepun di mana anda boleh merehatkan kaki setelah letih berjalan menaiki Gunung Kinabalu.Selain daripada air panas semula jadi, terdapat juga kawasan-kawasan lain seperti sebuah taman rama-rama, pusat pemuliharaan orkid, taman tropika, laluan kanopi dan tapak bunga Rafflesia.



(**)6. Ladang Teh Sabah

(**)Ladang Teh Sabah terletak di kampung Nalapak di daerah Ranau, kira-kira 120 kilometer dari Kota Kinabalu. Ladang teh ini berketinggian 2,272 meter di atas paras laut dengan keluasan 6,200 hektar saiz ladang. Ladang teh ini dikelilingi oleh hutan yang subur yang telah wujud sejak 130 juta tahun yang lalu.



(**)7. Pulau Sipadan

(**)Penyelam di seluruh dunia mengundi pulau ini sebagai salah satu daripada lima tempat menyelam terbaik didunia. Ia merupakan satu-satunya pulau yang bersaiz sangat kecil. Ia dinyatakan sebagai kawasan perlindungan burung pada tahun 1933 oleh Kerajaan kolonial Borneo Utara dan diwartakan semula pada tahun 1963 oleh Kerajaan Malaysia. Tumbuh-tumbuhan yang padat di Pulau Sipadan mempunyai pelbagai jenis burung tropika termasuk helang laut, burung raja udang, burung madu, jalak dan merpati kayu .



(**)8. Pulau Mabul

(**)Pulau Mabul adalah sebuah pulau kecil yang terletak di pantai tenggara Sabah. Sejak 1970-an, Pulau Mabul merupakan perkampungan nelayan dan menjadi semakin popular di kalangan penyelam pada tahun 1990-an. Hal ini telah menjadikan Pulau Mabul sebagai sebuah destinasi menyelam yang terkenal kerana ia berdekatan dengan Pulau Sipadan. Jarak Pulau Mabul adalah kira-kira 15 kilometer dari Pulau Sipadan.  Pulau Mabul dikelilingi oleh pantai berpasir.Selain itu, Pulau Mabul telah mendapat pengiktirafan antarabangsa kerana mempunyai berjuta- juta haiwan eksotik dan kecil seperti sotong cincin biru, sotong flamboyan, ikan kodok, belut moray dan ikan gobi lonjakan sirip yang menakjubkan.



(**)9. Taman Laut Tunku Abdul Rahman

(**)Ia adalah satu mercu tanda utama di bandar Kota Kinabalu. Terdapat banyak aktiviti yang disediakan di sana  termasuklah snorkeling, berkayak, memancing, luncur angin dan parasailing yang memberikan anda peluang untuk melihat bandar dan pulau-pulau dari pandangan atas.Taman ini mempunyai kepelbagaian yang luas dari segi makhluk di sini yang merangkumi kehidupan laut, tumbuhan dan haiwan.



(**)10. Muzium Sabah

(**)Muzium Sabah terletak tidak jauh dari Jalan Penampang. Terdapat Kampung Warisan dan anda boleh melihat sendiri berbagai jenis rumah tradisional daripada pelbagai kumpulan pribumi dari Sabah. Kegiatan kebudayaan juga diadakan di sini dari semasa ke semasa.



(**)11. Rumah Terbalik Sabah

(**)Rumah Terbalik Sabah adalah paling tepat digambarkan sebagai rumah terbalik di dunia. Disebut sebagai pertama di Asia Tenggara, kesemua barang seperti kereta dan kereta sorong bersandar di dinding luar semua terbalik. Direka oleh Alexander Yee, melihat ke dalam rumah kucar-kacir ini seperti melangkah ke dalam dunia Alice in Wonderland, sofa, buku dan TV di ruang tamu, tempat tidur dan meja rias di bilik tidur, microwave, dapur , meja dan kerusi di dapur semuanya melekat di siling.



(**)Jadi, bagaimana dengan tempat-tempat menarik di Sabah? Menarik bukan? Apa lagi, jomlah melancong ke negeri Sabah.



0 comment... add one now

Note: only a member of this blog may post a comment.