Rasa bersalah memberi gajet sehingga anak kandung hidap Autism, akak ini terpaksa berhenti PhD

Assalamualaikum



KAWAN DAH PESAN, TAPI AKU TAK PEDULI 

Benda ni saya tak pernah lagi cerita online, kat blog, FB, atau kat mana-mana penulisan saya. Tapi saya selalu share dalam talk yang saya hadiri. Bukan nak simpan rahsia ke apa, cuma bila nak cerita pasal benda-benda bodoh yang kita pernah buat dulu, saya prefer cerita direct depan muka, supaya orang lebih faham mesej yang saya nak sampaikan.
Kalau dalam bentuk penulisan, orang lebih mudah menghukum, misinterpret dan nampak yang negatif berbanding yang positif. 
So bismillahirrahim, begini kisahnya…
Ini anak saya, Haikal (gambar di atas).
Masa Haikal kecik, dalam tahun 2012 – 2013, saya tengah dalam pengajian di peringkat PhD. So faham-faham je la busy dia cemana. Kita pulak masa tu muda lagi, tak banyak ilmu. Fikir nak senang, nak seronok je.
Dan tetiba ditakdirkan pulak saya menang satu contest (tak ingat contest apa), dan hadiahnya ialah ipad. Yeayyyyy ! Welcome to gadjet addiction ! ;D
Dan sebagai ibu yang sangat mencintai anaknya, maka saya hadiahkanlah ipad itu kepada Haikal. Siap wallpaper, screen saver, semuaaaa muka dia. Padahal masa tu umur Haikal baru setahun lebih dan saya yang “educatedlah sangat” ni pun mulalah download segala “educational video” dalam ipad tersebut. Phonics songs lah, nursery rhymes lah, upin ipin lah, superwhy lah, etc.
Saya selalu jugak ditegur oleh kawan-kawan yang ambil jurusan psikologi. Diorang kata gajet ni tak bagus untuk anak-anak bawah 12 tahun.
Tapi dengan angkuhnya, saya beri alasan seperti yang selalu digunakan oleh kebanyakan ibu bapa di luar sana, “Anak saya behave bila ada gajet. Gajet memudahkan kerja saya. Gajet membantu perkembangan anak saya. Terima kasih gajet !”
Walaupun hakikatnya, BULLSH*T!
Dan alhamdulillah, dengan gajet jugak, saya boleh tumpukan kepada pengajian PhD saya. Sementara anak berkawan dengan gajet dan beberapa bulan juga berlarutan begitu.
Gajet Gajet Gajet…
Sampailah saya mula perasan sesuatu yang tak kena dengan behaviour haikal. Tantrum dia lain macam, cara dia menangis lain, semua lain. And luckily, saya ibu yang agak observant.
So saya pun bawa Haikal pergi jumpa child psychiatrist, dan guess what, Haikal was suspected as autistic. And what causes it, was the excessive screen exposure. Masa tu doctor beritahu tu, jantung saya terus berhenti. Dunia saya gelap…saya peluk anak saya kuat-kuat ! Saya baru sedar apa yang saya dah buat kat anak saya selama ni !

AND THAT WAS MY TURNING POINT.

I quit my PhD, and paid back the scholarship dan itu bukan keputusan yang mudah memandangkan saya dah dalam tahun ketiga pengajian. Tapi sebab saya terlalu rasa bersalah, dan nak tebus semula segalanya, maka saya rasa itulah keputusan yang terbaik.
Dan sekarang, bila saya flashback, dan lihat diri saya dan Haikal pada hari ni, alhamdulillah memang itu lah keutusan yang terbaik.
Ok sambung cerita tadi, lepas Haikal was suspected by the specialist, Haikal kena buat 3 stages of early intervention di sebuah special school dan untuk pengetahuan, early intervention adalah tidak murah. Tapi itu lah yang terpaksa kami lakukan, untuk tebus kesilapan kami dan rawat semula anak kami.
Di special school tu, saya terkejut dan menangis tengok ramaiiiii rupanya anak-anak yang suffer disebabkan oleh excessive screen exposure (pendedahan skrin berlebihan).
Ada yang autistic, ada yang saraf tak berfungsi, ada yang muscle & bone problem. Allahuakbar !
Bermula dari situlah saya mula berhubung dengan ramai child psychiatrist dan tanya mereka tentang ilmu perkembangan kanak-kanak. Saya mula beli macam-macam buku yang berkaitan dan baca and some of you yang sedang membaca ni pun mula kenal saya sejak saya mula menulis tentang apa yang saya baca dan belajar dari child psychiatrist. Alhamdulillah. At least benda ni bukan saje dapat bagi pengajaran kepada saya, tapi juga kepada pembaca blog saya.

HAIKAL MACAMANA SEKARANG ?

Oh he is doing so well, alhamdulillah!

Macam yang korang boleh tengok di Facebook Page dan Instagram saya, Haikal now is so verbal, active and mempunyai imaginasi yang luar biasa. Saya bersyukur, sebab Allah sedarkan saya awal, dan saya tak kisah jika kisah malang Haikal ni dikongsikan untuk jadi pengajaran kepada ibu bapa lain.
Sekian tragedi kisah benar yang mungkin boleh buat anda fikir semula dan berhati-hati dalam membuat keputusan yang melibatkan anak-anak.


0 comment... add one now

Note: only a member of this blog may post a comment.